روزی که روز من نبود

دیشب  پیش از خواب به کارهای امروز فکر کرده بودم اما حالا حتی یکی شان را انجام نداده و نشسته ام این جا، پر از حرفهایی که نمی ایند و در عین حال ان قدر پوچ و ازار دهنده روی هم مانده اند که نمی دانم از کجای این تلنبار می شود یکی را بیرون کشید شاید کمی سبکتر شود تنفس حوالی حنجره ام...

اصلن مثل همیشه بماند برای فردا!... بی حوصله ام باید بروم جایی مادر بزرگی تنها و مهربان پیدا کنم گوشهایش سنگین هم باشد بهتر! مبادا حرفهایم دلگیرش کنند همین که پیراهنی گلدار و چارقدی سفید  داشته باشد کفایت می کند نهایت آروزی مرا ...

نه! کاش بوی بهار نارنج هم بدهد مهربانی آغوشش، مثل مادربزرگم، که هر سال همین وقت ها مربای بهار درست می کرد یا پوست پرتقال با هویج  که تلخی یکی را به شیرینی دیگری بگیرد و برایمان بگوید زندگی همین است تلخ و شیرین همزمان، هر دو را با هم بپز درد و شادی را! وقت خوردن هم جدایشان نکن!

حتما می شود تلخی این روزهای در هم تنیده ی غریب را به اتفاقی ساده گرفت

چند تایی پرتقال در یخچال دارم هویج هم هست هل و دارچین و شکر و بی نهایت هم حوصله ... غروب که برسم خانه مربا می پزم اگر کسی را پیدا کنم که هم نشینم شود به شوق وقتی خلال های پرتقال و رنده های هویج را اماده می کنم... کسی که با من همراه بماند تا پایان شیرین روز، حتما کسی هست  گیرم که امروز از آغاز روز من نبوده باشد

شلوغی روزها و دلمشغولی تازه به پر کردن این خالی بزرگ

از بعضی ادمها فارغ از جنسیت یا خاص بودن رابطه ات و فارغ از هزاران موضوع دیگر نمی شود ساده نوشت و گذشت مثلا من از تو نمی نویسم، به بهای ننوشتن از هیچ چیز دیگری! مبادا در فاصله میان واژه ها لانه  کنم دوباره، حرفها را مزه مزه کنم و لابلای خاطرات تو پای بازنگشتنم سست شود میان این همه حرف نگفته با  تو، جدای از بودنت یا نبودنت و خیالت که رهایم نکرده ، اگرچه به خیالت هم نمی رسد چه اندازه؟ باور می کنم که باورش اسان نباشد و فراموش هم نکرده ام که هر باوری مطلق اگر باشد می تواند بدترین شکل استثمار را بارور کند و تهش همان شود که شد از همین رو  به فاصله فکر می کردم به ننوشتن از تو به ناتوانی های خودم ... حالا بی انکه  سطری بنشیند بر سفیدی  کاغذ تو تکرار می شوی میان روزهایم نه به اندازه سابق اما هنوز دلواپس سلامتت می شوم یا دلتنگ مهربانی کلامت و لحظه های بودنت، و  روزهایم را شلوغ تر میکنم به کار یا هر دل مشغولی ساده ای که ثانیه ای جا نگذارد برای نقب زدن به خیالت که نباشی مثل من که در روزگار تو ان همه کمرنگ بوده ام ، نیستم که دیگر نیایی که دلتنگی نکنم ...

نمی شود ، پاک کردن و ننوشتن و گریختن هم راهی نبود که هنوز هم بعد اینهمه سال چشمانم مشتاقانه خطت را دنبال نکند که مسی ... مسی ... مسی

جان خود در تیر کرد ارش

روز اخر دانشگاه بود، به همین زودی دو سال شده بود! بیرون مسجد منتظر بودم تا محمدرضا نمازش را بخواند و بیاید برای خودم از بوفه، قهوه خریده بودم توی یک لیوان کاغذی سفید، و رد نگاهم به درد خیره مانده بود به گنبد آبی رنگٍ بنایٍ وسطٍ ایوانٍ بزرگٍ مسجدٍ دانشگاه، به آدمهایی که پلاک هایشان را گم کرده بودند تا روی سنگهای سفیدشان حک شود "گمنام"! باد می امد و من فکر می کردم به این همه آدمی که گیج و خسته راهمان را گم کرده ایم قاعدتا باید سنگی سفید روی سرمان حمل کنیم که رویش نوشته باشد "گمراه ".

نامشان که گم نبود اعتبار این خاک بودند و حتما کسی جایی دور به انتظارشان نشسته بود  بی کس و کار نبوده اند که، گیرم که روی سنگ برای هر دو نام پدر را روح الله نوشته باشد تا دخترم ان روز که اورده بودمش اینجا با تعجب از من بپرسد برادر بودند؟! 

پرسیده بود چطور می شود مرد؟ نترسیده اند؟ ان وقت من گفته بودم لابد باورهای محکمی داشته اند شاید هم موقع مرگ ترسیده اند یا شاید پوچی چهان را می دانستند هر چند نمی دانم کمکی می کند یا نه؟ این ها را به دخترم نگفته بودم البته، جهانی پر از صلح را برایش ارزو کردم، و از ارزش زمین حرف زدیم، و از وظایف ادم در برابر خاک، وطن! و او پاسخ داده بود می دانم مثل آرش ...

می بینی باورهایم عوض شده حالا ادم ها را جدای از وطن نمی بینم و درد بیشتری دارد که با فرض پوچی جهان هم دوا نمی شود... هنوز هم فکر می کنم همه ادم ها به نوعی پوچی جهان را می دانند، اصلا این نیاز به مذهب ، پرستیدن خورشید و ...باید از همین جا شروع شده باشد دروغ بزرگی که بنا بوده ارامش بشر باشد تا حواس پرت کند از این همه بیهودگی! حالا این وسط آدم هایی هم هستند، ان هایی که معنای اعتقاد و ایمان را از وجودشان پاک شسته اند، و پوچیٍ جهان را چنان ازاردهنده نمی بینند که دروغی به بزرگیٍ مذهب را، این ها هم آن ته ته های قلب شان چیزی دارند شاید از جنس انجام وظیفه، مهربانی یا وجدان ... که اگر لازم شد از مردن نترسند و سهل انگاریشان را توجیه نکنند...یادم باشد این بار دخترم را ببرم قبر سهراب را ببیند و برایش همین ها را هم بگویم ...

دلتنگی

آدمی ست دیگر، دلتنگ که می شود هی خیال می بافد! مثلا ای کاش می شد دمی فارغ از اینهمه نمی شود های روزگار می رفتیم جایی دور،گوشه ی کافه ای متروک کنار جاده ای خلوت شاید، تا تمام نداشتن های این سال ها را که بیخ گلویم چسبیده با استکانی چای فرو می دادم و هی گریه می کردم بی انکه پاسخ می دادم چرا ؟ و اندکی سبک تر می شدم !... یا مثلا ای کاش جایی بود، جایی که غریبه بمانی و هیچ اشنایی نباشد که دلواپس روزگارت شود یا تو دل نگران نگاهش باشی، بعد بنشینی یک ریز حرف بزنی و هر جا که خواستی های های گریه کنی و ان بیگانه گوش کند، بی انکه به راهی بیاندیشد یا کلامی بگوید از این جنس که روزگار است دیگر یا راهی نمانده تا سحر یا هزار واژه ی دیگر ... نه ! به قامتم اندازه نمی شود بافته های خیال ... و حقیقت شبی بی حوصله و پاییزیست! و کسی که نیست تا برای گوشهای شنوا و مهربانی بی دریغش بگویم که بی دلیل دلتنگم این شبها ...

وطن

در زندگی هر ادمی باید جایی که حس تعلق را معنا ببخشد که اگر روزی رفت دل تنگش شود بخواهد به هوایش برگردد، تو که می دانی من عِرق ملیت و مکان و زمان ندارم با این همه خانه برایم نهایت امنیت است گوشه ای از زمین که خیال می کنم هر کجا که بروم، هر قدر هم که دور بروم باز محکم سر جایش به انتظار بازگشتنم ایستاده!

خانه یعنی پیوستگی با زمین با خاک ،جا و مکانش هم شاید چندان برایم مهم نباشد همین اندازه که حس کنم از ان من است کافیست، اصلا به همین دلیل ساده باید باشد که دلم نمی خواهد هر کسی وارد خانه ام شود دلم نمی خواهد کسی خیال کند چون نزدیک خانه ام جیشش گرفته حق دارد وارد خانه شود و بشاشد به زندگی ام و برود!

می دانی مدتها بود که احساس امنیت و یگانگی، احساس خانه را نداشتم هی خانه ها عوض شد و من همان بودم با همان خاطرات با همان گرفتاریها همان ادمها و... تاوقتی که آمدم اینجا، و اتفاقی شروع کردم به عوض کردن وسیله ها تا اثری از گذشته نماند بعد علیرغم دوستان و اشنایان فراوانم ، ادم ها را کم کردم، رفت و امدم محدود شد به همین چند نفری که همیشه خودم دعوتشان می کنم و منتظر رسیدنشان می مانم ، بعد عکس ها را از روی دیوار و میز و یخچال جمع کردم و به جایش خانه را پر کردم با عکس های دخترم ...

حالا من به جای وطن خانه دارم اینجا خاک مقدسی است که برای من ارامش دارد و تعلق و امنیت و حاضرم برایش مبارزه کنم اینجا می شود چند ساعتی از روز را ارام کتاب خواند و فقط صدای پرندگان را شنید و خنده های بلند دخترک مرا...

اینجا می شود حرف زد، نظر داد و نظرها برای احترام گذاشتن نیستند برای بررسی و یادگرفتن هستند ما روی نظرها حرف می زنیم، و تحلیل و نقد و اموزش را بزرگترین لطف همدیگر می دانیم ،فکر و ذهنمان ازاد است و به هر نگاه و کلام متفاوتی تهمت حسادت یا قضاوت نمی زنیم اینجا زندگی می کنیم به شیوه ای متفاوت و نفس می کشیم تا توان مقابله با ساعتهای روز را داشته باشیم

با این همه دروغ چرا ؟باز هم چیزی کم است، ته دلم چیز دیگری می خواهد برای همین است که صبح روز بعد دوباره برای ادمهای ان بیرون می گویم که فرهنگ بیمار را باید درمان کنیم ، نگرش جامعه را باید اصلاح کنیم باید به کودکان زندگی اجتماعی و اهمیتش را بیاموزیم بچه های ما باید ببینند که کودکان دیگری به زیبایی و هوش و سن و سال خودشان در فقر و نکبت دست و پا میزنند و همه با هم مسولیم برای کمک برای نجاتشان ...

این همه نوشتم تا به اینجا برسم که باید بدانیم تنها یک راه برای تغییر وجود دارد و آن هم زیستن به شیوه‌ای متفاوت با روش کنونی است.شاید بهتر است به جای تلاش برای تغییر ساختار به روش مقابله‌ی مستقیم، آن را زندگی کنیم به شیوه ی درست ،که هر چیز خوبی برای سایرین هم خوب است و راضی نباشیم منافع ما به داشته های دیگری اسیبی یزند باید تنها راهش همین باشد تا شاید علیرغم همه بدبختی و فساد و نکبت کنونی، روزی نه چندان دور دلمان خوش باشد به وطن! به خاک وطن به فرهنگ و مردمش و برای ما هم جایی باشد که هر قدر دور رفتیم دلمان برایش تنگ شود برای خاکش برای امنیتش برای تعلقاتش برای شادیها و برای هزار چیز دیگرش انقدر که دلمان بخواهد به هوایش برگردیم و ماندگار شویم ،جایی که یزرگتر از خانه امان باشد و  هر کسی اجازه نداشته باشد اگر جیشش گرفت بیاید، بشاشد به سر تا تهش و برود ...